Hayatın Tadı: Jyotiba Phule çiftçileri “yabancı” mahsullerle nasıl tanıştırdı?

hulya

New member
Geçen yıl Yeni Delhi'ye gittiğimde trende yirmili yaşlarında genç bir adamla tanıştım. Haryana'nın bir köyünden geldi ve Pune yakınlarındaki Dighi'de bir kolejde okudu. Babası yakın zamanda çiftçiliğe başlamış eski bir askerdi. Konuşmamız sırasında köyünde ve ilçesinde çiftçilerin karşılaştığı çeşitli sorunlardan bahsetti: Asgari destek fiyatının (MSP) garantisinin olmayışı, artan işçilik, gübre ve tohum maliyetleri, yetersiz altyapı vb. İklim değişikliği durumu daha da kötüleştirdi.


Mahatma Jyotiba Phule'nin toplumsal devrimi köylü çıkarlarına ve kast karşıtı duyarlılığa odaklandı. (HT DOSYA FOTOĞRAFI)

“Çiftçiler dayanıklıdır; Çoğu zaman sorunlarına nasıl çözüm bulacaklarını biliyorlar. Ancak hükümetin kendilerini umursamadığını anlayınca pes etme eğiliminde oluyorlar” dedi ve bir süre sessiz kaldı.

HT, her zaman, her yerde kriket yakalamanın tek adresi olan Crick-it'i tanıtıyor. Şimdi keşfedin!

Çiftçiler, ülkedeki en marjinal ve savunmasız sektörler arasındadır ve en yüksek yoksulluk oranına sahiptir. Çiftçileri dinlediğimizde onların bakış açılarını ve yaşadıkları deneyimleri gerçek anlamda anlıyoruz. Mahatma Jyotiba Phule, çiftçilerin sorunlarına çözüm bulmak için aktif olarak çalışan az sayıdaki Hintli liderden biriydi.

Phule'ün toplumsal devrimi köylü çıkarlarına ve kast karşıtı duyarlılığa odaklandı. Ülkenin efendisi olan “Baliraja”sı fakirdi ve yetersiz yiyecek ve giyecekle hayatta kaldı. Çiftçileri birlik olmaya ve haksızlığa tolerans göstermemeye çağırdı. Ancak çiftçinin eğitimsiz ve kredi yükü altında olduğunu ve sadece sömürgeciden korkmadığını, aynı zamanda köyün zenginlerinden hak talep etmekten de korktuğunu biliyordu. Çiftçiye yük bindiğinde tarım ve gıda sisteminin tehlikeye girdiğini fark etti. Çiftçi için savaşmayı kendine görev edindi.

19. yüzyılın başlarında Hint tarımında, ticari mahsul üretimini artırma girişimlerinden kaynaklanan bazı büyük değişiklikler görüldü. Hindistan gibi tarımın büyük önem taşıdığı bir ülkede yoksulluğun ortadan kaldırılması için tarım sorunlarının çözülmesi gerekiyordu. Phule, Hindistan tarımının iyileştirilmesi için sürekli ve yorulmadan sömürge hükümetine lobi yaptı. Toprak koruma tedbirleri, tanklar, kanallar ve barajlar yapılması çağrısında bulunan birkaç mektup yazdı. Hükümetin çiftçileri hayvancılık konusunda eğitmek için kapsamlı programlar başlatmasını istedi.

Çiftçiler, kanallardan gelen suyla topraklarını sulamak konusunda isteksizdi. Suyu kullanmaları halinde hükümetin topraklarına el koymasından korkuyorlardı. Bazıları suyun “Sattva”ya (ruh) sahip olmadığını düşünüyordu. Korkularını yatıştırmak için Phule birkaç köyü gezdi ve çiftçilerle konuştu. Kanalların kendileri için bir nimet olduğunu ve suyun her damlasını kullanmaları gerektiğini anlattı.

Bunun yeterli olmadığını biliyordu. 1870'lerin sonlarında Pune yakınlarındaki Manjari köyünde bir arazi parçası satın aldı.

Rahmetlinin yazdığı mektupta Dr. Hari Narke tarafından derlenen “Amhi Pahilele Phule” kitabında Phule ailesinde büyüyen Govind Ganpat Kale, Phule'nin babasının Manjari'deki çiftliğinin bitişiğinde 60 hektarlık araziye sahip olduğunu yazıyor. Kale papaya, muz ve şeker kamışı yemek için Phule'ün çiftliğini ziyaret etti. Çiftlik bir Sahadu Waghule tarafından yönetiliyordu. Çiftlikte on beş öküz ve iki ila üç inek besleniyordu. Phule, seyahat etmediği zamanlarda çiftliği günde bir kez ziyaret ediyordu. Sık sık atına binerdi.

Phule çiftliğini bir kanaldan gelen suyla sulamıştı. Çiftçileri çiftliği gezmeye davet etmeye başladı. Onlara kanalın mahsullere nasıl fayda sağladığını gösterecek ve yeni sulama yöntemlerine sırtlarını dönmemeleri konusunda onları uyaracaktı.

Kale ve Mahadu Sahadu Waghule'ye göre Phule, çiftlikte karnabahar, patates fasulyesi, domates, papaya, patates ve guava gibi “yabancı” mahsuller yetiştiriyordu. Bu öncelikle çiftçileri eğitmek için yapıldı.

Sömürgecilik ikili gıda alışverişine yol açtı. Portekizliler ve Hollandalılar tüketim için Hindistan'a meyve ve sebze getirdiler. Ancak İngilizler patates, domates, papaya ve kaju gibi mahsullerin geniş çapta ekimine başladı.

Ancak yerel çiftçiler şüpheciydi ve hatta bu mahsulleri yetiştirmekten korkuyordu. Yeni gıdaların tanıtılması, kabul edilmesi ve dağıtılması, genellikle küçük bir grup insanın öncülük ettiği, bunu erken ve geç benimseyenlerin ve son olarak da geride kalanların izlediği özel bir süreçtir. Goa'da Cizvit rahipleri yerel çiftçileri “yabancı” ürünler yetiştirmeye ikna etmek için onlarla birlikte çalıştı. Bengal'deki Serampore misyonerleri, tarım ve bahçecilik alanındaki deneylerinin yerel çiftçilerin yardımı olmadan asla başarılı olamayacağını fark etmişlerdi. “Yeni” ürünler yetiştiren, tarım ve bahçeciliğin gelişmesine katkıda bulunan çiftçileri ve bahçıvanları ödüllendirdiler.

Phule, Maharashtra'da çiftçilere, yeni sebze ve meyvelerin piyasaya sürülmesinin yalnızca yeni gastronomik seçenekler ve gelir kaynağı sunmakla kalmayıp, aynı zamanda kast temelli gıda düzenlemelerinde reform yapma fırsatı da sunduğunu açıkça belirtti. Son olarak çiftçiler bir bakıma toplumun beslenme alışkanlıklarında değişiklik yaratan aktörlerdi.

Phule her Pazar çevre köylerden çiftçileri öğle yemeği için Manjari'deki çiftliğe davet ediyordu. Savitribai ve oğlu Yashwant sabah Pune'dan geleceklerdi. Savitribai bir miktar yumuşak 'Bhakri' pişirdi ve bunları şeker kamışı sepetinde yanında taşıdı. Çiftlikte Phule'un topladığı sebzeleri pişiriyordu. Phule yemek pişirirken çiftçilere “yeni” sebzelerin onlara nasıl fayda sağlayacağını anlattı. Bazı yeni tarım tekniklerini gösterecekti. Daha sonra herkes bir daire şeklinde oturdu ve sebzeli köri, bhakri ve şeker kamışı pekmezinden oluşan yemeğin tadını çıkardı.

Alışılmadık malzemeler veya yemekler, “tamamen egzotik”ten “tamamen tanıdık”a ve “tamamen lezzetli”den “tamamen yenmez”e kadar değişen iki aralıkta az çok tanıdık ve az çok lezzetli olarak görülebilir. “Ötekilik” ile temas kaygıya neden olabilir. Ancak birlikte yemek yapmak, birlikte yemek yemek gibi toplumsal uygulamalar birliktelik duygusunu güçlendirirken yemek korkusunu da azaltır.

Birçok çiftçi başlangıçta karnabahar, patates ve domates gibi sebzeleri yemekte tereddüt ediyordu. Ancak Phule ve Savitribai'nin onları yediğini gördüklerinde bir lokma tattılar ve korkularından kurtuldular.

Pune'da müşteri az olduğu için çiftlikte yetiştirilen sebzeler her hafta Bombay'a gönderiliyordu. Phule, Bombay'daki sebze tüccarlarıyla iş yapmak için küçük bir şirket kurmuştu. Çiftçilere, “yabancı” mahsul yetiştirmeye başlamaları halinde sebzelerini Bombay pazarlarında satmalarına yardım edeceği sözünü verdi.

Phule, çiftçiler ve hükümet arasında öğrenme ve işbirliğini kolaylaştırıcı olarak hareket ettiği işbirliğine dayalı bir ortam yaratmaya çalıştı. Çiftçilerin fikirlerini ve yeniliklerini başkalarıyla paylaşabilecekleri bir alan inşa etti.

Phule'un çiftçilerle diyalogu 19. yüzyıldaki Hint Rönesansının önemli bir parçasıydı. Onun girişimleri bize çiftçilerin ve politika yapıcıların dünya çapında sürdürülebilir gıda sistemleri oluşturmak için birlikte çalışması gerektiğini gösteriyor.

Chinmay Damle bir araştırmacı ve yemek aşığıdır. Burada Pune'un yemek kültürü hakkında yazıyor. Kendisiyle [email protected] adresinden iletişime geçilebilir.